راهنمایی ساده برای افرادی که به تازگی کفش برفوت می‌پوشند

گذر از کفشهای معمولی به کفش برفوت
گذر از کفشهای معمولی به کفش برفوت

تیم لیبرتو، پس از خرید و شروع استفاده از کفش برفوت، شما را تنها نخواهند گذاشت؛ بلکه ما همراه شما هستیم تا در این مقاله، در مورد چگونگی شروع زندگی با کفش برفوت و ایجاد پاهای سالم‌تر و طبیعی‌تر با هم بخوانیم.

اگر به تازگی وارد دنیای کفش‌های برفوت شده‌اید، به شما خوش‌آمد می‌گوییم! شاید شما هم یکی از افرادی باشید که هنگام وب‌گردی در مورد ویژگی‌های کفش راحت، ناگهان متوجه شدید که تمام قوانین کفش‌هایی که با آن‌ها بزرگ شده‌اید زیر سوال رفته‌اند، و مجموعه‌ای از اصطلاحات جدید را یاد گرفتید که قبلا هرگز نامشان را نشنیده‌ بودید، و حالا تمامی افکار شما درباره کفش مناسب از نو ساخته شده‌اند! داستان آشنایی آدم ها با کفش برفوت متنوع و شنیدنی است!

هدف از این مقاله، تشریح مراحلی است که به شما کمک می‌کند تا به کفش‌های برفوت عادت کنید و در مسیر داشتن پاهای سالم‌تر قرار بگیرید.

اشتباه نکنید! شما مجبور نیستید تمام جاکفشی خود را یکباره خالی کنید و همه کفش‌هایتان را همین امروز نو کنید. هنگامی که وارد دنیای کفش‌های برفوت و سلامت پا می‌شوید، متوجه خواهید شد که اتفاقات و تغییرات فوق‌العاده ای شما را همراهی خواهد کرد اما در نظر داشته باشید که این مسیر به صبر و مدارای شما هم احتیاج دارد. اگر مبتدی هستید و به تازگی پا به دنیای کفش برفوت گذاشته‌اید، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

نکات ساده برای گذار از کفش معمولی به کفش‌های برفوت

1- تا حد امکان با پای برهنه راه بروید.

در محوطه خانه، پابرهنه راه بروید. اگر در خانه‌تان حیاط یا باغچه دارید، هنگام قدم زدن در حیاط خانه خود پابرهنه باشید. اجازه دهید پاهایتان تا حد ممکن به طور طبیعی حرکت کنند. این موضوع به قوی شدن پاهای شما کمک شایانی می‌کند، به ویژه اگر آن‌ها را در معرض تنوع بیشتری از بافت‌ها قرار دهید. ماهیچه‌های پا درست مثل هر ماهیچه دیگری در بدن شما هستند – برای تقویت شدن باید کار کنند.

2-کفش‌هایی که بیشتر می پوشید را به کفش‌های برفوت تغییر دهید.

این تغییر در سبک زندگی شما، تغییری صفر یا صدی نیست، اما هر چه بیشتر کفش‌های سالم را انتخاب کنید، بیشترین فایده را خواهید دید. و احتمالا شما هم مثل هر شخص دیگری با دانستن اینکه کفش‌های معمولی چقدر ناسالم و مخرب هستند، تمایل کمتری به پوشیدن آنها خواهید داشت.

اصطلاح کفش برفوت به این معنی است که این کفش‌ها به شکل طبیعی پا احترام می‌گذارند و به شما اجازه می‌دهند طبیعی راه بروید و طبیعی حرکت کنید، دقیقا مشابه آنچه وقتی پابرهنه‌ هستید انجام می‌دهید. اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید آنها را با جوراب بپوشید، این سوالی است که بارها از ما پرسیده شده است. فقط مطمئن شوید که جوراب‌های شما نیز شکل طبیعی پای شما را منعکس می‌کند، بنابراین یا جوراب‌های انگشت دار و یا جوراب‌هایی که پنجه پهن‌تری دارند بپوشید.

وقتی می‌گویم کفش‌های برفوت یا کفش‌های مینیمالیستی، این چیزی است که باید به دنبال آن باشید:

  • پنجه پهن آناتومیکال: کفش شما باید شکل طبیعی پای شما را منعکس کند.
  • زیره‌ی صاف و بدون افت ارتفاع: این نوع زیره به بدن اجازه می‌دهد که به جای ایستادن مداوم روی شیب، صاف روی زمین بایستد. به این ترتیب فشار کف پا و زانو اصلاح خواهد شد.
  • انعطاف پذیری: هم زیره و هم رویه باید منعطف باشند تا امکان حرکت طبیعی را فراهم کنند. دقت کنید که همه جای زیره باید انعطاف پذیر باشد، نه فقط قسمت سینه پا.
  • ضخامت کم: کفشی که زیره نازک دارد، انعطاف پذیرتر است و همچنین به پاهای ما احساس بهتری از زمین، اتصال به محیط و توانایی حرکت طبیعی را می‌دهد. سازگار شدن با این ویژگی کفش‌های برفوت، اغلب یکی از جنبه‌های سخت‌ این مسیر است و تعجبی هم ندارد چرا که اگر به اکثر کفش‌های معمولی نگاهی بیندازید، متوجه‌ می‌شوید که زیره‌های بسیار قطوری دارند! اگر برای شروع به کفی ضخیم‌تر نیاز دارید، میتوانید با مشورت متخصصان تیم لیبرتو کفی کفشتان را عوض کرده و از کفی ضخیم‌تر استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر در مورد ویژگی‌های کفش برفوت اینجا کلیک کنید

3- در مورد تاثیر کفش ها و پاها بر بدن مطالعه کنید.

این مورد اختیاری است، اما به رسیدن به درکی بهتر و کاملتر از اینکه چرا کفش برفوت برای بدن بهتر است کمک می کند. در این مورد کتاب پابرهنه قوی اثر دکتر امیلی اسپیچال و ترجمه نرمین را پیشنهاد میکنیم.

4- با تمرینات ورزشی ساده، شروع به تقویت پاهای خود کنید.

وقتی کفش‌های برفوت را کشف می‌کنید، قدرت و عملکرد پای شما عالی نخواهد بود؛ زیرا مدت زیادی کفش‌های معمولی قدیمی با لژ زیاد و پنجه تنگ را پوشیده‌اید که بر عملکرد حرکتی پای شما تاثیر منفی گذاشته‌اند. بنابراین برای بازگرداندن عملکرد از دست رفته‌ی پاها و انگشتان، علاوه بر پوشیدن کفش برفوت، کمی تلاش و تمرین لازم است.

5- راه رفتن خود را دائما بررسی کنید.

راه رفتن به قدری خودجوش و ناخودآگاه است که اکثر ما دیگر حتی به آن فکر نمی‌کنیم، اما الگوهای راه رفتن ما تحت تأثیر کفش‌هایی است که می‌پوشیم. اگر کفش‌ پاشنه‌بلند و یا لژدار می‌پوشید، سیستم حرکتی بدنتان تحت تاثیر این ارتفاع پاشنه قرار خواهد گرفت و عملکرد عضلات ساق پا، زانو و کمر از حالت طبیعی خارج می‌شود.

گذر به کفش‌های برفوت می‌تواند نقطه عطفی براین ماجرا باشد زیرا می‌توانید نحوه تعامل خود با زمین زیر پایتان را بسیار بیشتر احساس کنید. حتما به یاد داشته باشید که قبل از دویدن راه بروید – اگر قصد دارید با کفش های برفوت بدوید، ابتدا مطمئن شوید که به طور کامل کفش های برفوت را به کفش های روزمره خود تبدیل کرده اید.

6- ارزیابی کنید که از کجا شروع می کنید و سرعت پیشرفت خودتان را داشته باشید.

همه ما پاها، بدن و تجربیات زندگی منحصربه‌فردی داریم، بنابراین مسیر هر فرد برای رسیدن به پاهای سالم متفاوت است. برخی از افراد ممکن است انتقال به زیره صاف با حداقل لژ را آسان بدانند. برخی دیگر ممکن است بر اساس تغییراتی که بدنشان برای انطباق با کفش‌ها ایجاد کرده یا آسیب‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سازگاری سخت‌تری داشته باشند.

نقطه شروع شما هر چه که باشد، با سرعت خود پیش بروید. به بدن (و پاهای خود) گوش دهید و تا حد نیاز به آرامی حرکت کنید.

اگر در پاهای خود احساس درد مزمن دارید، با یک پزشک متخصص پا مشورت کنید. اگر چند بار ویزیت پزشکی داشته اید و تجویز ارتز یا جراحی را دریافت کرده‌اید، قابل درک است که برای تعویض نوع کفشتان احتیاط می‌کنید. این گزینه‌ها اغلب هزینه‌بر و بعضا موقت هستند، بنابراین تا جای ممکن تحقیق کرده و اطلاعات خود را کامل کنید.

برای کسب اطلاعات در مورد برندهای خارجی و ایرانی کفش برفوت این مطلب را بخوانید

جمعبندی

گذار به کفش های برفوت تأثیر مثبتی بر زندگی بسیاری از افراد داشته است. برای کسانی که برفوت می‌پوشند، راحتی کفش و امکان حرکت طبیعی انگشتان امری بدیهی است، اما بسیاری از مردم هرگز متوجه نمی‌شوند که کفش‌هایشان این همه مشکل در پا و بدن آنها ایجاد می‌کند! (خود ما هم قبلا یکی از آنها بودیم!). اگر در مورد کفش‌های برفوت مردد هستید، فقط آنها را امتحان کنید. مطمئن باشید کفش‌های برفوت امتحانشان را پس خواهند داد!

امیدواریم این مطلب برای گذر از کفش‌های عادی به کفش‌های برفوت کمک کننده باشد. اگر سوالی دارید در قسمت کامنت‌ها به تیم لیبرتو اطلاع دهید!

بخشی از این مطلب ترجمه بلاگی از خانم kelly، تحلیلگر کفش برفوت بود که در این لینک میتوانید همین مطلب را به زبان انگلیسی بخوانید.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

,