قبل از این که درباره کفش برفوت یا barefoot صحبت کنیم، آیا تا به حال به تفاوت فرم کفش و فرم پا توجه کرده اید؟ با کمی دقت به نظر میرسد فرم پنجه کفش دایره ای و قرینه است؛ در حالی که فرم پنجه پا قرینه نیست و انگشت شست بعنوان بلندترین انگشت پا در سمت داخلی پاها قرار دارد. همین تفاوت به ظاهر کوچک مورد انتقاد بسیاری از پزشکان ارتوپد در سراسر جهان قرار گرفته است چرا که همین اتفاق ساده و به ظاهر بی اهمیت، ریشه‌ی بسیاری از ناهنجاری های استخوانی پاست که در ادامه با هم درباره این مشکلات و راه حل آنها خواهیم خواند.

درباره ناهنجاری های پا بیشتر بخوانید: همه دردا زیر سر کفشه

تفاوت شکل پنجه کفش با شکل اصلی پنجه پا موجب میشود پنجه پا برای جا گرفتن در داخل کفش، تغییر شکل داده و جمع شود. این موضوع موجب متمایل شدن انگشت شست به سمت سایر انگشتان میشود. انحراف انگشت شست به مرور زمان بیشتر شده و دائمی خواهد شد؛ به طوری که در حالت پابرهنه هم شست پا با زاویه به سمت داخل قرار خواهد گرفت. این انحراف معمولا با بیرون زدگی مفصل انگشت شست همراه است. در صورتی که این انحراف از حد نرمال بیشتر شود، ناهنجاری استخوانی محسوب شده و نیاز به درمان دارد. در صورتی که این ناهنجاری خیلی شدید باشد درمان آن عمل جراحی دردناکی دارد.

بیشتر بخوانید: هالوکس والگوس و روش‌های درمان آن 

کج شدن شست پا به دلیل بهم ریختن سیستم مکانیکی و حرکتی، موجب بهم خوردن تعادل بدن میشود. این مشکل در سنین میانسالی خود را به شکل زمین خوردن‌های گاه و بیگاه که بعضا بسیار خطرناک هستند نشان خواهد داد.

به این ترتیب، پیرو نقد بزرگ پزشکان ارتوپد به فرم کفش‌ها و آسیب‌های آنها، نوع جدیدی از کفش ها به نام barefoot shoes طراحی و ساخته شد. ترجمه تحت اللفظی این عبارت، “کفش‌های پابرهنه” است. علت این نامگذاری متناقض و جالب این است که پا در این نوع کفش‌ها تفاوتی با حالت برهنه ندارد. این کفش‌ها مطابق فرم طبیعی پای انسان طراحی و قالبگیری شده‌اند و به همین دلیل موجب حفظ سلامت پا می‌شوند. کفش‌های برفوت در قسمت پنجه به قدر کافی پهن هستند و فرم طبیعی پا را دارند. به این ترتیب فشار اضافه ای به پا نیاورده و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری میکنند.

تاثیر کفش نا مناسب بر فرم پا

پس از ظهور کفش‌های برفوت در سال 2005، این کفش‌ها به سرعت محبوبیت زیادی در جهان پیدا کردند و روز به روز افراد بیشتری به جمع طرفداران کفش برفوت پیوستند. این کفش‌ها به راحتی بسیار زیادشان معروف هستند و تقریبا تمام افرادی که کفش برفوت را امتحان کرده اند ادعا میکنند که دیگر توان و تحمل پوشیدن کفش معمولی را ندارند و در آنها احساس راحتی نمیکنند!

کفش راحت

در همین مسیر چالشی به نام چالش کفش برفوت یا barefoot shoe challenge به راه افتاد که در آن عکسهای قبل و بعد از استفاده از کفش برفوت در کنار هم قرار گرفته و با هم مقایسه میشدند. اصلاح و ترمیم وضعیت انگشتان پا در این عکسها به وضوح قابل تشخیص است.

خبر خوب این که حالا شما میتوانید کفش های برفوت را برای اولین بار در ایران از طریق این لینک خریداری کنید!

تاثیر طولانی مدت کفش برفوت

یکی از مزایای مهم کفش‌های برفوت، امکان استفاده همزمان آنها با فاصله دهنده انگشتان پا یا toe spacer است. اگر شما هم بیرون زدگی مفصل شست پا داشته باشید احتمالا با اسپیسر آشنایی دارید. اسپیسر توسط متخصصان ارتوپد یا فیزیوتراپی برای اصلاح فرم انگشتان پا پیشنهاد میشود. معمولا افراد اسپیسر را در هنگام خواب استفاده میکنند چرا که امکان استفاده آن با کفش‌‌های معمولی وجود ندارد؛ اما با وجود کفشهای برفوت، استفاده از اسپیسر در طول روز هم ممکن شده و به این ترتیب سرعت ترمیم انگشتان پا دو برابر میشود.

دسته بندی شده در:

برچسب شده در: